Onko syksyn kiireet jo imaisseet sinut täysin mukaansa? Mietitkö, miten jaksat ja voit koulusi johtajana? Miten aiotte satsata tänä lukuvuonna opettajien hyvinvointiin? Entä miten oppilaiden osallisuus ja hyvinvointi saadaan aidoksi osaksi koulunne toimintakulttuuria – tuntuuko haastavalta? Kaipaatko uusia keinoja itsesi johtamiseen, strategiseen työhyvinvoinnin johtamiseen ja tehokkaaseen työhyvinvoinnin parantamiseen?

Kaikki lähtee hyvinvoivasta rehtorista
Hyvä johtaja huolehtii omasta hyvinvoinnistaan, koska rehtorilla on vastuu ja valta myös opettajien ja oppilaiden hyvinvoinnin kehittämisestä. Vain itse hyvinvoiva rehtori voi aidosti johtaa työyhteisön ja oppilaiden hyvinvointia. Johtaja oma kyky uudistumiseen ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen säteilee myös työyhteisön hyvinvointiin. Siksi rehtorin on hyvä olla terveen itsekäs ja satsata jatkuvasti omaan hyvinvointiin – niin fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen, henkiseen kuin ammatilliseenkin hyvinvointiin. Hyvinvoinnista kumpuaa työn ilo, kyky olla läsnä, kohdata työkaverit ja oppilaat sekä kehittää työtä tehokkaasti.

Muistammeko riittävästi huolehtia koulun henkilökunnan työhyvinvoinnista?

Opettajien työkuorma aiheuttaa stressiä ja väsymystä
Koulun henkilöstöön kohdistuvat odotukset ovat lisääntyneet viime vuosina Suomessa. Stressiä ja väsymystä on opetusalalla enemmän kuin muilla aloilla. Jopa kolmasosa opettajista kokee työnaiheuttamaa stressiä ja yli puolet kokee itsensä väsyneeksi. Yksi merkittävimmistä opettajien ammatinvaihtoon merkittävistä syistä onkin työuupumus. Hyvä rehtori huolehtii opettajien hyvinvoinnista ja haluaa kehittää sitä myös ennaltaehkäisevästi, koska opettajien pahoinvointi säteilee myös oppilaisiin ja vain itse hyvinvoiva opettaja voi aidosti kehittää oppilaiden hyvinvointia.

Arvostammeko konkreettista oppilaiden hyvinvoinnin tukemista?

Hyvinvointiin satsaaminen tuottaa hyvinvoivia oppilaita
Kun rehtorit ja opettajat voivat hyvin ja oppilaiden hyvinvointia tuetaan ja kehitetään osallistavin menetelmin, kouluista lähtee maailmalle hyvinvoivia nuoria. Hyvinvointiin satsaaminen parantaa myös oppimistuloksia. Positiivinen kierre on valmis.

Mitkä tekijät edistävät koulun henkilökunnan työhyvinvointia?

1. Kunnioittava, tukea antava, kehittymiseen kannustava ilmapiiri
2. Työntekijöiden kokonaisvaltainen hyvinvointi
3. Hyvä johtaminen – yksilöllinen kohtaaminen.
4. Itsensä johtaminen opettajan työssä.
5. Henkilökohtaiset työhyvinvointisuunnitelmat.

Tuntuuko, että aikasi ei riitä työhyvinvoinnin johtamiseen? Me tarjoamme tukea!

Hyvinvointivalmennus Hälsan tavoitteena on sparrata suomalaisia kouluja kouluhyvinvointia tukeviin muutoksiin. Hälsa järjestää osalistavia hyvinvoinnin valmennuspäiviä, jotka antavat tehokkaita ja konkreettisia välineitä sekä henkilökunnan että oppilaiden hyvinvointiin. Jätä yhteystietosi tästä, niin olemme sinuun yhteydessä!

Kysy lisää
henri@halsa.fi
044 297 6594