Hälsa ja Foodora: Yhteistyötä johtamisen kehittämisessä
Foodora on dynaaminen ja nopeasti kasvava yritys, joka tarjoaa lähetysten ja ravintolatilausten toimituspalveluita useissa eri maissa. Suomessa Foodora tunnetaan erityisesti innovatiivisena ja modernina työpaikkana, jossa esihenkilöiden keski-ikä on vain 27 vuotta. Tämä tarkoittaa, että organisaatiossa työskentelee paljon nuoria, jotka ottavat ensimmäisiä askeleitaan työelämässä sekä varsinkin johtamistehtävissä. Esihenkilöiden johtamiskykyyn panostetaan merkittävästi.
Monimuotoisuus on tärkeä osa Foodoraa ja yritys pyrkiikin luomaan työpaikan, jossa jokainen voi olla oma itsensä. Kansainvälisyys on vahvasti läsnä, ja eri kulttuureista tulevat työntekijät työskentelevät yhdessä kohti yhteisiä tavoitteita. Suomessa yrityksen työpaikkakulttuuri korostaa autonomiaa, työtoveruutta ja erilaisten taustojen hyväksyntää, mikä näkyy vahvasti henkilöstötyytyväisyydessä. Työntekijät viihtyvät työpaikassa, sillä Foodorassa panostetaan aktiivisesti hyvinvointiin, muun muassa tarjoamalla kerhoja, yhteisiä tapahtumia ja mahdollisuuksia osallistua organisaation kehittämiseen. Foodora Suomella on Euroopan korkein työtyytyväisyys henkilöstömittauksissa, summaa Foodoran henkilöstöjohtaja Anna Wotherspoon.
Yhteistyö Hälsan kanssa juontaa juurensa viiden-kuuden vuoden päähän, kun Anna Wotherspoon tapasi ensimmäistä kertaa Hälsan valmentajan Lari Karjulan. Vuosia myöhemmin yhteistyö alkoi Hälsan ja Foodoran välillä. Hälsan ihmisläheinen toimintamalli resonoi Foodoran kulttuurin kanssa, jossa nuori henkilöstö arvostaa konkreettisia ja saavutettavia tavoitteita. Hälsan ihmisläheinen lähestymistapa tukee erityisesti Foodoran nuoria työntekijöitä ja esihenkilöitä.
Valmennus aloitettiin, sillä Foodora halusi kehittää johtamisen laatua ja tarjota esihenkilöille mahdollisuuden kasvaa ja onnistua rooleissaan. Hälsan valmennukset tarjosivat tilan harjoitella ja sparrailla erilaisia johtamisen käytäntöjä, kuten mentalisaatiota ja coaching-kykyjä. Mentalisaatio tarkoittaa kykyä ymmärtää ja tulkita sekä omia että toisten ihmisten ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä niiden taustalla olevien mielentilojen kautta. Se auttaa lisäämään empatiaa, selkeyttämään vuorovaikutusta ja rakentamaan luottamusta ihmissuhteissa, erityisesti johtamisen ja tiimityön yhteydessä.
Yhteistyön pääteemana on ollut esihenkilövalmennukset, joissa on keskitytty itsetuntemukseen ja ihmistuntemukseen, motivaatioon ja kyvykkyyteen, mentalisaatioon sekä suorituskyvyn johtamiseen. Lisäksi henkilöstön hyvinvointi, kuten motivaatio, suorituskyky ja työssä jaksaminen, ovat olleet keskeisiä painopisteitä. Yhteistyöhön on sisältynyt myös johtamiskulttuurin auditointia ja sen kehittämistä. Hälsan kanssa tehty yhteistyö on ollut merkittävä askel Foodoran johtamisen kehittämisessä, ja sen vaikutukset näkyvät päivittäin organisaation arjessa.
Yhteistyö on parantanut Foodoran esihenkilöiden taitoja esimerkiksi henkilökohtaisissa one-to-one-keskusteluissa, lisännyt syvällistä ymmärrystä ja armollisempaa suhtautumista omaan työotteeseen. Esihenkilöt ovat kokeneet saaneensa lisää itsevarmuutta ja keinoja johtaa nuoria tiimejä. Mentalisaation ja coachingin rooli ovat korostuneet erityisesti nuorten esihenkilöiden tarpeisiin vastatessa. Yhteinen tapa kohdata muita, mutta myös osata vaatia heiltä, on ollut keskeisessä asemassa valmennuksissa.
Kansainvälisen työyhteisön näkökulmasta Hälsan valmennukset tukevat Foodoran kansainvälisen työyhteisön tarpeita muun muassa motivaation johtamisen ja mielenterveyden teemojen osalta. Suomessa edistynyt koulutuskulttuuri auttaa valmistautumaan esimerkiksi mielenterveyden haasteisiin, ja Hälsan valmennukset vahvistavat tätä osaamista.
Anna Wotherspoonin mukaan yhteistyö Hälsan kanssa on ollut joustavaa ja asiakkaan tarpeet huomioivaa. Valmennuksia on vetänyt Hälsan valmentaja Linda Witick. Lisäksi pari valmennusta on pidetty kahden valmentajan voimin, jolloin Jari Kirsilä ja Lari Karjula ovat olleet mukana työpajoissa. Valmentajat ovat saaneet runsaasti positiivista palautetta valmennuksistaan, sillä he ovat osanneet vastata asiakkaan toiveisiin, ja haastaa tarpeen tullen. ”Palautteen vastaanottaminen, kannustaminen ja reflektiokyky olivat Hälsan valmentajien vahvuuksia. Valmentajat erottuivat osaavina haastajina ja empaattisina kuuntelijoina.”, Anna Wotherspoon kertoo.
Yhteistyön suurimpia saavutuksia ovat olleet parempi johtamisen taso, esihenkilöiden itsevarmuuden kasvu ja yhtenäisempi johtamiskulttuuri. Arjessa on nähty konkreettisia muutoksia esihenkilöiden toiminnassa parempaan suuntaan, mikä on vahvistanut koko organisaation toimintaa.
Lisätietoja:
Janne Karjula
toimitusjohtaja
045 631 4322
janne@halsa.fi